Zenit Yoga - PRAKTISK INFO
 
Hjem
Timeplan og påmelding
Klassebeskrivelser
Priser
Om Zenit
Praktisk Info
Spørsmål og svar
Bedriftsyoga/Events
Kalender
Zenit Yoga Lærerutdanning
Kontakt oss
Info in English
BANNER
  Du er her >> Hjem arrow Praktisk Info  
 
 
 
NYHETER
Inspirasjon

Her finner du linker til nettsider og folk som inspirerer oss på Zenit. 

Les mer...
 
YOGAFEST 16-18.august 2013

YOGAFEST 16-18 AUGUST 2013

HELGEINTESIV PÅ ZENIT YOGA – KOM OG SMAK PÅ FORSKJELLIGE YOGASTILER! Start høstsemesteret med en grundig og lærerik yogahelg med mange flinke instruktører.

FELLESSKAP I MANGFOLD.. Zenit Yoga er et yogasenter som rommer flere ulike stiler på en variert timeplan, og dette mangfoldet ønsker vi å løfte fram denne helga. Klasser for alle nivå!


FREDAG 18.00 – 20.00: BYGG ET FUNDAMENT 
med Cathrine Almgren
ÅPENT AKTIVT NIVÅ

Gjennom Viryayoga-stilen tilbyr Cahtrine en deilig, flytende men samtidig rotfestet praksis med fokus på hofteåpnere.
VIRYAYOGA er en dynamisk form for yoga med fokus på biomekanikk.
CATHRINE har praktisert yoga siden 1999, og er sertifisert Viryayogalærer. Hun fletter flyt og omsorg inn i sin undervisning, og er opptatt av å se den enkeltes behov. I tillegg til å undervise faste klasser på Zenit Yoga driver Cathrine også Sirkel Yoga.


LØRDAG: ÅPNE MOT VERDEN

LØRDAG 10.00 – 12.30 VINYASA YOGA: BAKOVERBØY OG HÅNDBALANSER
med Siri Ohren
AVANSERT AKTIVT NIVÅ

Siri byr på en aktiv og utfordrende Vinyasayoga klasse med hjerteåpninger og håndbalanseøvelser.
VINYASAYOGA er en dynamisk yogastil med lekne og flytende overganger
SIRI har over ti års erfaring med yoga, og er sertifisert innen ashtanga-vinyasa tradisjonen og registrert E-RYT 200 hos Yoga Alliance. For tiden tar hun viderutdanning innenfor Iyengaryoga, og inkorporere presisjon og teknikk inn i en intelligent og kreativ flyt i sin undervisning. Siri er medeier og meddriver av Zenit Yoga.


LØRDAG 13.30 – 15.30 IYENGAR YOGA: SKULDERÅPNINGER
med Monika Myreng
ÅPENT ROLIG NIVÅ 

Med iyengaryogastilen gir Monika en trygg tilnærming til skulderåpninger - enten om du trenger å avlaste slitne skuldre eller om du bare vil gå dypere.
IYENGARYOGA er en yogastil med fokus på teknikk, presisjon og linjering i øvelsene.
MONIKA har undervist iyengaryoga i flere år og er alltid opptatt av å lage trygge og utfordrende klasser til sine elever, hvor det tilrettelegges for dyp og grundig jobbing i posisjonene.


SØNDAG: VEND BLIKKET INNOVER

SØNDAG 12.00 – 14.30 ASHTANGA YOGA: FØRSTE SERIE
med Marianne Helgesen
AVANSERT AKTIVT NIVÅ

Marianne leder deg gjennom hele første serie i Ashtanga Yoga, og her bør du ha kjennskap til ashtanga yoga fra før av for å delta.
ASHTANGAYOGA er en yogastil med en fast serie av øvelser som gjøres i en dynamisk flyt, og hvor praksisen etter hvert blir en "meditasjon i bevegelse"
MARIANNE har lang erfaring med både egen yogapraksis og undervisning, og har utdanning som ashtangayogalærer i Oslo med Alexander Medin. Marianne underviser med mye omsorg for sine elever, og har et stort engasjement for å hjelpe elevene til å bygge en selvpraksis i ashtangayoga. I tillegg til å undervise faste klasser på Zenit Yoga driver Marianne Yogastua.


SØNDAG 15.30 – 17.30 – MYK YOGA OG MEDITASJON
med Elin Øvretveit
ÅPENT ROLIG NIVÅ

Avslutt helga med en deilig avslappende yogapraksis etterfulgt av en time meditasjon. Yogapraksisen vil være med fokus på restorative hofteåpnere, fremoverbøy og vridninger, og den siste timen vil i sin helhet være viet til meditasjonspraksis, inkludert kjærlighetsmeditasjon. 

Elin er en erfaren yogalærer, og har siden 2006 arbeidet med yoga på heltid. I tillegg til yoga har Elin en sterk meditasjonspraksis og reiser jevnlig på meditasjonskurs innenfor vipassana-tradisjonen. Hun har et stort hjerte for elevene hun underviser, og dette gjenspeiles i hennes omsorgsfulle undervisning. Elin driver Trondheim Yogaskole, og har i mange år undervist faste klasser på Zenit Yoga.


Du kan delta på hele kurset, eller kun deler.

PRISER:
300 kr for 2-timersdel 
350 kr for 2,5-timersdel
1350 kr for hele kurset

(Påmelding på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den. /www.zenityoga.no - påmelding er bindende!)

 

Les mer...
 
Zenit Yoga Lærerutdanning 2013/14

 

 retting_halv_bro.jpg

Vil du bli yogalærer?

Zenit Yogas Lærerutdanning starter i april '13!

Les mer...
 
 
 
PRAKTISK INFO PDF Skriv ut E-post

"You`re doing yoga so to meet your Self".

 


Yoga har en naturlig terapeutisk og helsebringende virkning. Alikevel er yoga for spesifikke helseplager noe som forutsetter personlig veiledning og legekonsultasjon. Vi har desverre ikke et slikt tilbud per i dag. Derfor må du være frisk for å gå på yoga. Eventuelle mindre skader, plager og tidligere operasjoner må du informere oss om. Det er også særlig viktig at du sier ifra om du er gravid - allerede i første trimester, fordi det er da man bør ta grundig hensyn til kroppen ifht at alt skal gå bra. Vi har egne klasser for gravide, som vi anbefaler for våre gravide elever.
   zenit.gif
   
HVA PASSER FOR MEG?   
    - Jeg har aldri gjort yoga før. Hva passer for meg?  

Vi anbefaler Yoga Base for deg som er i generelt god form, fordi den er en generell intro til flere yogastiler. Iyengar Base, som er veldig grundig introduksjon, er også å anbefale. Hvis du har tid på morgenene så kan Ashtanga Mysore-klassene være et supert alternativ. På Mysore-klassene vil du ikke bli ledet gjennom øvelser på lik måte som på vanlige klasser, men du får øvelser og hjelp fra instruktørene mer direkte. 

- Jeg har litt erfaring med yoga fra treningssenter, kan jeg delta på avanserte klasser da?

Klassene vi holder på Zenit har en litt annen struktur og stemning enn dem du finner på et treningssenter.  Vi anbefaler deg å prøve ut de klassene du er interessert i for å sjekke om det passer i forhold til din bakgrunn. Merk likevel at mange detaljer som du får på grunnleggende klasser ikke vil bli gjennomgått på avanserte klasser.  Yoga Base 2 kan generelt anbefales hvis du har noe erfaring med yoga fra før, enten fra treningssenter eller hvis det er en stund siden du har gjort yoga. 

- Jeg har / har hatt fysiske skader/ er operert. Hva slags timer bør jeg delta på?

Hvis du har større skader, eller er nylig operert, så anbefaler vi deg våre roligere klasser, så kroppen får nok tid til å hente seg inn igjen før du begynner å tøye, strekke og belaste mer. Disse klassene er: restorativ, integral, pust og avspenning. Konferer med legen din om du kan begynne med yoga. Vi har ingen fom for legeutdanning i vår utdanning for å bli instruktør og kan tilrettelegge for generelle skader, ryggproblem m.m men vær oppmerksom på at ikke alle typer skader leges best ved yoga, selv om det foreligger gode resultat for bruk av yoga i restorativ sammenheng også.

Hvis du har en mindre skade, eller plage, som f.eks stive skuldre og nakke, så må du selv kjenne på om det blir bedre eller verre med trening. Stressrelaterte skader/plager vil vanligvis bli bedre gjennom yoga, som har en holistisk tilnærming til hele kroppen gjennom de ulike øvelsene. Husk på å lytte til kroppen, og kjenne på forskjellen på stivhets-vondt og skade-vondt. Å pushe seg selv litt er å anbefale, men ikke gå over grensene dine så ting blir verre.

Har du hatt skader og operasjoner for en stund tilbake, og har fått klarsignal fra legen din til å begynne å trene, så kan du prøve ut våre ordinære klasser.  Du vil få tilpasninger i enkelte øvelser når du sier i fra til instruktøren din om skadene dine. I slike tilfeller kommer det mye an på hvor vant du er med fysisk trening og bevegelse fra før av. Hvis skaden har gjort at du har hatt en lang periode med inaktivitet, så vil de roligere klassene nevnt ovenfor være aktuelle.

Hvis du vet at pga skaden din så kommer du til å være borte i perioder av semesteret, så kan det være aktuelt å kjøpe klippekort i stedet for semesteravgift. Hvis du ikke kan delta på semesteret etter du har meldt deg på, ber vi deg om å skaffe legeerklæring for å overføre betalingen til et senere semester og i noen tilfeller få refundert beløpet.

Vi minner om at ingen av våre instruktører har på grunnlag av yogautdanning og erfaring muligheter til å uttale seg som en lege. Vi ber deg derfor rådføre deg med legen(e) din(e) og ta dette i betraktning for hva som er best for deg og din kropp.

 

- Jeg har / har hatt psykiske plager. Hva slags timer bør jeg dela på?

Dette kommer an på hva slags type plager det er. Hvis det er for eksempel er stressrelaterte problemer er det mer hva du kjenner du er klar for fysisk som tilsier hvilket kurs du skal føle (se oversikten over for en generell redegjøring).  Hvis du har angstrelaterte plager er det litt det samme men det er kanskje greit å starte i en mindre og roligere gruppe som du vil finne flere av om morningen enn på kveld, og gradvis bli vandt til vår tilnærming (yoga base) før du velger systemklasser (Iyengar og ashtanga. Det er ikke alle psykiske plager som blir bedre av yoga så her er det også viktig å konferere med legen din.

Fortell oss gjerne om din situasjon, enten skriv en mail så kan vi evt varsle den aktuelle instruktøren som har klassen du skal delta på, eller ta en prat med instruktøren før klassen. Kjenn på egne grenser, og fortell oss om du er komfortabel med å bli tatt i eller ikke i forbindelse med justering av øvelsene.  

Hvis du vet at du kommer til å være borte i perioder, kan du se om det lønner seg med klippekort i stedet for semesteravgift. Hvis du ikke kan delta på semesteret etter du har meldt deg på, ber vi deg om å skaffe legeerklæring for overføre timer til et senere semester eller noen ganger få refundert beløpet.

 

- Jeg har litt erfaring med yoga fra treningssenter, kan jeg delta på avanserte klasser da?

Klassene vi holder på Zenit har en litt annen struktur og stemning enn dem du finner på et treningssenter.  Vi anbefaler deg å prøve ut de klassene du er interessert i for å sjekke om det passer i forhold til din bakgrunn. Merk likevel at mange detaljer som du får på grunnleggende klasser ikke vil bli gjennomgått på avanserte klasser.  Yoga Base 2 kan generelt anbefales hvis du har noe erfaring med yoga fra før uten at dette nødvendigvis er fra et  yogasenter.

   
 MEDLEMSSKAP  
  - Hvor melder jeg meg på?

Gå inn på timeplanen vår, trykk påmelding, og følg instruksene derfra. Opplever du noen problemer, ta kontakt med oss på mail.

Skal du være med på bolkekurs kommer dette i tillegg til vår ordinære timeplan, og påmelding for bolkekurs krever påmelding via mail.

- Hvorfor kommer ikke kllippekort opp som et alternativ når jeg melder meg opp via timeplanen? 

Klippekort er en slags rabattløsning på drop-in på klasser. Det vil si at du ikke skal melde deg opp på klasser; påmelding via timeplanen gjelder for hele semesteret. Skal du bruke klippekort som betalingsløsning hos oss, møter du opp, betaler i kassa og får klippekortet ditt. Klippekortet skal signeres av instruktøren for hver gang du kommer på yoga.

- Hva hvis jeg går glipp av en time?

Hvis du er påmeldt en klasse for hele semesteret er du velkommen til å ta igjen den/de tapte klassen(e) på en lignende klasse. Hvis du skulle føle deg usikker på noen av øvelsene som er gjennomgått mens du har vært borte må du ikke være redd for å spørre instruktøren for ekstra tips og oppfølging.

For sent til timen?

Ingen fare. Hvis du ikke husker dørkoden kan du ta av skoene og gå rolig gjennom døra til salen, uten å forstyrre timen. Ikke stress hvis du er sent ute, ligg ned og pust noen øyeblikk litt før du deltar i aktiviteten.

Regelmessighet

Vi anbefaler regelmessig praksis også hjemme, husk at litt praksis er bedre enn ingen praksis. Du kan også spørre instruktøren om tips og hjelp til egenpraksis. 

   
 FORBEREDELSER FØR YOGA  
   Utstyr

Bruk vanlig treningstøy som er rent og behagelig. Vi anbefaler bruk av egen yogamatte, men vi har også matter til utlån. Annet nyttig utstyr som brikker, belter og pledd vil også være tilgjengelig. For deg som vil ha ditt eget utstyr selger vi også matter, brikker og belter.  Vi har lagringsrom for både matte og pledd hvis du ønsker å oppbevare det på Zenit mellom hver gang du kommer på yoga.

Måltider før yoga 

Du bør ikke spise 2-4 timer før yogaklassen (avhengig av fordøyelsen din). Det er lettest å gjøre yoga uten å ha en full mage. Du bør heller ikke drikke en halvtime før yoga (av samme grunn som nevnt over). Med mindre du er syk eller gravid skal du heller ikke drikke underveis i yogaklassen. Det å drikke og spise tett opp til, eller under yogaklassen vil gjøre at kroppen fokuserer mer på fordøyelsen enn yogaøvelsene.

Lukt

Vennligst unngå å bruke sterk parfyme på yogaklassen, og ikke røy direkte før du kommer på klassen med hensyn til dine medelever. Vi bruker røkelse innimellom for å skape god energi og lukt. Si i fra hvis du er allergisk mot røkelse så vi kan ta hensyn til dette.

Hygiene

Ta gjerne en dusj før klassen, eller vask i det minste hender, føtter og ansikt. Fordi vi bruker felles utstyr, og instruktørene går rundt og retter på stillingene, er det fint å unngå et dagsverk av tåfis ;) Hvis du har åpne sår på hender/føtter, eller neglesopp - vennligst ta med en egen matte, eller vær sikker på at du har dekket de aktuelle områdene godt til. Vi har egne tøfler til bruk på toalettet. Menn bør også ta på seg tøfler når de går til salen (pga romplanen vår må mennene gå gjennom en yttergang for å komme til salen)

Stillhet

Vennligst respekter stillhet både i garderobene og i salen. Ønsker du å prate med en venn, så er dere velkomne til å slå av en prat på terommet vårt. Ikke ta med deg mobilen inn i salen ved plassen din. Hvis du har telefonen i  veska di i trappa i salen må du huske å skru av både lyd og vibrering.

   
 HELSE  
 

Forkjøla?

Når man er forkjøla er det viktig å la kroppen hvile. Det er også fint om du tar hensyn til de rundt deg på klassen - hoster, nyser og snørrer du så må vi be deg om å holde deg hjemme så du ikke smitter de rundt deg. Er du litt forkjøla er det fint om du tar med egen matte og passer på å vaske over utstyret etter deg. Husk at timer du eventuelt mister kan du ta igjen ved en senere anledning.

Anstrengelse versus tålmodighet

Det er svært viktig at du lytter til kroppen, og går rolig fram. Det er fint å være entusiastisk, men hvis du har for mange ambisjoner om at du skal nå til et visst punkt, eller utføre en avansert stilling før kroppen egentlig er helt klar, virker dette mot sin hensikt. Risting i kroppen og anstrengt pust / det å holde pusten i øvelsene er et tegn på at du må ta det litt mer med ro. Vær tålmodig og god mot deg selv.

Kvalm etter timen?

Hvis du føler deg kvalm, eller får hodepine etter timen, kan dette komme av flere ting. Yoga-stillingene setter i gang en rekke prosesser i kroppen, og utskillelse av avfallsstoffer er en av dem. Når disse avfallsstoffene kommer i sirkulasjon kan du bli uvel. Det kan også være psykiske eller fysiske årsaker til ubehag. Snakk med instruktøren for råd og veiledning.

Menstruasjon

Respekter kroppens syklus, ta det med ro under menstruasjonen. Under menstruasjonen bør du unngå inverse (opp-ned) stillinger, mageøvelser, sterke bakoverbøy og vridninger. Si i fra til instruktøren og be om egnede øvelser.

   
 GRAVIDITET  
 

Egne klasser for gravide

Vi har egne gravidyogaklasser, som vi anbefaler alle å gå på under graviditet, uavhengig av trimester. Kroppen er i forandring, og den er ikke den samme som før du ble gravid. Selv om du har gjort yoga i flere år, så ber vi deg ta ett femukerskurs med gravidyoga, for å lære deg å forstå hvordan og hvorfor øvelsene skal gjøres annerledes under svangerskapet. Hvis du aldri har gjort yoga før du ble gravid er gravidyogaklassene det beste alternativet. 

 

- Jeg deltar allerede på en yogaklasse, kan jeg bytte til gravidyogaklassen i stedet? 

 Det er ikke noe problem å bytte over til gravidyoga dersom du blir gravid i løpet av et semester. Send oss en mail og si ifra.  

- Jeg er gravid, men har ikke synlig mage ennå, da er det vel greit at jeg begynner på vanlige yogaklasser/ fortsetter å trene som før?

Det er særlig i det første trimesteret at du skal ta ekstra hensyn til babyen. Selv om magen ikke er stor når du gjør øvelser, så er disse tre månedene viktige og utfordrende for kroppen og babyen. Si derfor i fra -før- du kommer på yogaklasse om du er gravid. Unngå hopp mellom øvelser, unngå dype vridninger og det å gjøre øvelser hvor du ligger på magen. Vi anbefaler helst at du tar det med ro i disse månedene, eller at du går på våre gravidyogaklasser

Ikke alle våre instruktører har erfaring med gravidyoga, og dermed kan du ikke regne med å få den oppfølgingen du trenger om du tar drop-in på andre klasser. Hvis instruktøren ikke har erfaring med gravide, kan hun/han be deg om ikke å delta på klassen.

Ta hensyn til deg selv og babyen!


 
 
 

Telefon (Man., tirs. og fre. mellom 12-15) +47 47365625 Mail: info @ zenityoga.no
 
Adresse: Zenit Yogasenter - Nedre Bakklandet 58 - 7014 Trondheim - NORWAY